mandag 17. november 2008

Daglig dose hjerte-smerte

Sanger er noe av det fineste jeg vet. Kanskje det er det fineste. Det er veldig vanskelig å ta stilling til den påstanden. Men følgende formel for en nydelig sant skulle stryke påstanden ytterligere:

Tekst med mening / poesi * (helst) egenkomponert melodi * en liten dose sjel = fin sang.

Er det så enkelt? Ja, for meg er det slik. Denne formelen kan jo egentlig plottes inn i hvilken som helst sjanger. Nå liker jeg best triste sanger, av typen hjerte-smerte. Og fordi jeg i tillegg liker lister, ser jeg på dette som den ultimate løsning:

Ti Favorittsanger (med forbehold, som alltid, denne gang om endringer i preferanser over tid):

Ryktet forteller - Jan Eggum

Slow Show - The National

Don't Get Yoursel Involved - Shout Out Louds

Angie - The Rolling Stones

On Tour With Zykos - Okkervil River

Lydia - Morten Abel

Branches - Midlake

I Don't Want To Get Over You - The Magnetic Fields

Trying Your Luck - The Strokes

Haligh, Haligh, a lie, Haligh - Bright Eyes

3 kommentarer:

Anonym sa...

Anine? Er det deg?

angoranora sa...

Jeg er for:
- at folk jeg kjenner blogger
- lister

mao er jeg drit-for!

Anonym sa...

Du kjenner ikkje meg - Jan Eggum ?